Zvažujete, nákup elektrokola? Hned na začátku je dobré si uvědomit, že i když kolo pohání integrovaný systém elektrického pohonu, stále se jedná o klasické jízdní kolo. Elektrický pohon pomáhá uživateli v náročném terénu, umožňuje mu ujet delší trasu, pomáhá mu v prudkých i táhlých kopcích.
Neznamená to však, že by vás tento pohon připravil o opojný pocit z vlastní síly a osvobozujícího pocitu zdravé únavy. Elektrický pohon se dá samozřejmě vypnout a používat jej opravdu jen v náročných situacích. Nebo jej používat jako pomocníka k získání vyšší intenzity a možnosti delší cesty.
Nebojte, i s elektropohonem se můžete pěkně zapotit. Vše záleží jen na vás a na tom, co od jízdy na vašem kole očekáváte.
Elektro pohon vám zprostředkuje klidnou nedělní projížďku, umožní vám bezproblémovou přepravu do zaměstnání či školy, ale také vám dokáže připravit opravdový sportovní zážitek.
Naprostá většina elektrokol disponuje různými stupni výkonu motoru, které ovládáte pomocí ovládacího panelu, a tak je jen na vás, jak moc náročnou jízdu si zvolíte. A styl jízdy si samozřejmě během jízdy můžete kdykoliv změnit a reagovat tak jak na náročnost terénu, tak i na pocit z vlastní jízdy. Stejně tak, jako klasická jízdní kola, i ta elektrokola se dělí na různé typy, dle primárního použití kola. Máme proto elektrokola městská, trekingová, krosová i horská.
Víte, jaké kolo je pro vás to nejvhodnější?
Horská elektrokola
Horská elektrokola jsou určená do těžkého a kopcovitého terénu a jako taková kladou důraz na celkovou odolnost a spolehlivost konstrukce. Bez problému zvládnou lesní výmoly a horské stezky, jsou připravené svému uživateli kdykoliv pomoci zvýšeným výkonem motoru.
U horského kola je důležitá otázka vyvážení a stabilita kola, proto je akumulátor většinou umístěný na spodní rámové trubce. Neruší zde vzhled kola a zlepšuje aerodynamické vlastnosti kola. Samozřejmostí je i dostupnost celoodpruženého elektrokola, který pocit z horské jízdy ještě více umocňuje a dělá jízdu komfortnější.
Trekingová a krosová elektrokola
Byť se na první pohled může zdát, že trekingová i krosová kola jsou stejná, nedejme se zmást, drobné rozdíly mezi těmito dvěma koly opravdu jsou.
Krosová kola jsou určena převážně pro kratší dynamičtější jízdu a na rozdíl od trekingových kol zpravidla nejsou vybavena doplňky, jako jsou nosiče, blatníky, světla a stojánek.
Trekingová kola jsou díky těmto doplňkům těžší, ale na druhou stranu poskytují svému jezdci větší pohodlí. Hodí se tak na delší turistické cesty
Oba tyto typy jsou ideální na rodinné výlety po polních cestách a lesních pěšinách, při kterých jejich elektropohon může pomoci slabším cyklistům držet tempo se zkušenými a silnějšími společníky.
Díky nastavení intenzity pohonu lze docílit i ideální tělesné frekvence pro účinné spalování tuků.
Městská elektrokola
Většina městských elektrokol se vyznačuje nízkým profilem a to kvůli jednoduchému nástupu na kolo, který zvyšuje bezpečnost na městských silnicí při nastupování a sestupování na semaforech, před přechody pro chodce a podobně. Díky pohonu je toto kolo ideální pro pravidelné cesty do zaměstnání či nákupy, a to i z důvodu omezení pocení při samotném pohybu. Městská kola jsou samozřejmě bohatě vybavena příslušenstvím, která zvyšují bezpečnost i komfort jízdy.
Často jsou osazena nosiči a košíky pro snadnější přepravu věcí.
Baterie elektrokol
Akumulátory jsou samozřejmě jedna z nejdůležitějších součástí elektrokol a v současné době se používají nejmodernější lithiové baterie, tzv Li-Pol, Phylion, nebo Li-Ion.
Tyto baterie se vyznačují výborným poměrem mezi hmotností, kapacitou životností a v neposlední řadě i cenou. Nejběžněji se používají baterie s napětím 24V, 22V a 36V.
Zde platí, že čím větší napětí baterie má, tím dále dojedete.
O baterii elektrokola je však potřeba se i náležitě starat. Pravidlem je, že akumulátor by se neměl úplně vybít a ideální je, před každou jízdou jej nabít do plné kapacity.
Životnost baterie může snížit jak vysoké, tak nízké teploty, nedoporučujeme ji vystavovat teplotám pod 0°C a nad 35°C.
Životnost baterie se pohybuje mezi 20.000 s 30.000 najetých kilometrů, časový interval je něco mezi 4 – 8 roky nebo 700 až 1000 cykly nabití.
Umístění baterie je různé a bere ohled na to, o jaký typ kola se jedná.
Jak už jsme se zmínili, horská kola mývají baterii na spodní rámové trubce, kvůli vyvážení a aerodynamice, městská a trekingová kola mají baterii umístěnou na spodku zadního nosiče.
Dojezdová vzdálenost elektrokol
Nejčastější otázka při nákupu elektrokola je, jak daleko s kolem vlastně dojedu. To samozřejmě závisí na kapacitě akumulátoru, na náročnosti terénu, hmotnosti jezdce a stylu jízdy.
Udávané dojezdy elektrokol jsou většinou testovány na průměrnou hmotnost postavy 80 kg a při průměrně náročném terénu:
Maximální dojezd elektrokola dle kapacity baterie:
9 - 10 Ah – dojezd okolo 50 – 80 km na jedno nabití
11 – 12 Ah – dojezd okolo 80 – 100 km
13 – 14 Ah – dojezd okolo 100 – 120 km
15 a více – dojezd nad 120 km
Další důležitou součástí elektrokola jsou brzdy. Protože elektrokola dosahují vyšších rychlostí než kola klasická, je kladen velký důraz na kvalitu a spolehlivost brzd. Standardně se proto elektrokola osazují hydraulickými kotoučovými brzdami s velikostí kotouče minimálně 180 mm a to jak na předním, tak na zadním kole. Tyto brzdy jsou velice účinné a spolehlivé při špatném počasí, při jízdě v dešti, v blátě či prašném prostředí.
Při výběru elektrokola je potřeba dbát na jeho plánované využití. Je také potřeba počítat s nejčastějším profilem terénu, po kterém chceme jezdit, a přihlédnou na četnost a náročnost využití kola. Pokud je pro vás důležitá dojezdová vzdálenost, poohlédněte se po kole s co největší kapacitou baterie. Ať už si nakonec vyberte kolo městské, trekingové či horské, věřte, že v každém z nich naleznete potřebnou pomoc pro vaše pravidelné jízdy ať už pro cesty do práce nebo pro výlety za město. Díky jeho elektropohonu můžou být vaše cesta delší i s menší námahou.
Přejeme vám šťastnou cestu.